Magazín IndustryWalk

Stříkací kabiny od společnosti Spolmont

Lakování je proces, kdy se se lakovacím zařízením, nejčastěji pistolí nanáší několik vrstev vrstva barvy nebo laku na povrch lakovaného předmětu. Nejčastěji se můžeme potkat s tím, že lakujeme kovy, dřevo nebo plasty. Je důležité si neplést pojem odstín a lak. Lak je totiž pouze ta nejtvrdší část, na kterou si můžeme sáhnout. Tvrdost je dána složením, které obsahuje zasychajícího olej, pryskyřici a ředidlo. Odstín je pouze „barva“, kterou si vybereme před samotným nástřikem. Mnoho lidí zaměňuje tato dvě slova a baví se o „laku“ jako barvě!

Lakování a jednotlivé druhy

Seznámím vás nyní se třemi způsoby lakování, jedná se o:

  1. Kataforetické lakování,
  2. Bazické lakování,
  3. Akrylátové lakování.

Kataforetické lakování

Při tomto způsobu lakování se používají kationické ve vodě rozpustné nátěrové hmoty na bázi epoxidů, obsahující částice laku ve formě polymerních kationtů. Proces lakování je takový, že lakovaný předmět je nutné ponořit do lakovací lázně a zapojit jej na katodu. Pro ulpění laku na lakovaném předmětu je nutné vytvořit elektrické pole. Díky tomu, že s rostoucí tloušťkou naneseného povlaku roste odpor vrstvy, takže dochází k nižšímu usazování, a naopak na místech, kde je vrstva slabá se lak perfektně uchytí. Tím dochází k tvorbě rovnoměrného povlaku. Tloušťka laku je odvozena od velikosti použitého napětí, nejčastěji však 15 a 30 µm. Následně je nutné lakovaný předmět vypálit při teplotě 170°C. Až po vypálení má lak své vlastnosti!

Bazické lakování

Nepoužívanější systém lakování, umožňující smíchání metalické i UNI odstínu. Pro udržení stálosti a původních vlastností je žádoucí nanést závěrečný lak. Pokud tka neučiníte, dochází ke znehodnocení odstínu i lesku vlivem UV záření a povrch se stane pololesklým až matným. Třívrstvý bazický systém je výborný použít v případech lakování automobilů, protože je možné docílit vysokého lesku.

Akrylátové lakování

Tento lakovací systém je trochu odlišný od předchozího typu zejména tím, že se s ním lakují výhradně UNI odstíny. Stejně jako u bazického lakování je doporučeno přelakování bezbarvým lakem. S tímto systémem se setkáváme u užitkových a nákladních vozidel, kde je prioritní dlouhá životnost.

Pro vysokou kvalitu a dodržení všech technologických povrchů se doporučuje pro práci použít speciální stříkací kabiny. V těchto kabinách lze vytvořit bezprašné prostředí! Pokud nevíte, kde tuto kabinu sehnat, obraťte se na společnost Spolmont, která má mnohaleté bohaté zkušenosti.

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit